assalamualaikum (: jom belajar dan tahu ilmu rasm al-quran! kalau minat, follow je. dan time kasih susah-susah tekan-tekan carik dan jumpe sampai sini. ^__^

BAB 18 . bab أن ما dan لبئس dan بئس ما .

واقطع معا أن ما يدعون عندهم والوصل أثبت فى الأنفال مختبرا

وأن ما عند حرف النحل جاء كذا لبئس ما قطعه فيما حكى الكبرا

قل بئس ما بخلاف ثم يوصل مع خلفتمونى ومن قبل اشتروا نشرا

*didalam surah al-hajj dan luqman dipisahkan pada kalimah (وأن ما يدعون)pada semua mashaf. Dalam surah al-anfal disambung dan kekal menjadi(وأنما يدعون) .

*berkata abu ‘amru :(واعلموا أنما غنمتم) dalam surah al-anfal didalam mashaf ahli Iraq disambung. Begitu juga dalam surah an-nahl disambung pada ayat(انما عند الله) .

*hikayat Muhammad bin isa dan selainnya pada kalimahلبئس ما mempunyai lima tempat iaitu: surah al-baqarah pada ayat ( ولبئس ما شروا به أنفسهم) dan dalam surah al-maidah ada empat tempat iaitu:(وأكلهم السحت لبئس ما),(عن منكر فعلوه لبئس ما – يتولون الذين كفروا لبئس ما) dan padaقل بئس ما ada khilaf pada ayat(قل بئسما يأمركم به ايمانكم) disambung padaبئسما

*berkata abu ‘amru dan Muhammad bin isa :بئسما disambung pada tiga tempat iaitu : surah al-baqarah pada(بئسما اشتروا) dan pada(قل بئسما يأمركم) dan yang ketiga dalam surah al-a’raf pada(بئسما خلفتمونى) .

*berkata abu ‘amru : sebahagian mashaf dipotong pada ayat(قل بئس ما يأمركم) dan ada khilaf pada kalimah ini sahaja disambung iaitu pada(قل بئسما) .

*makna kalimat : نشرا : جمع نشور: ربح تهب متصله الجنوب



.nur falihin.

No comments: