assalamualaikum (: jom belajar dan tahu ilmu rasm al-quran! kalau minat, follow je. dan time kasih susah-susah tekan-tekan carik dan jumpe sampai sini. ^__^

BAB 4 . bait 15-24 .

15) وخص فى آل عمران من اتبعن وخص فى اتبعونى غيرها سورا

*وخص yang pertama dalam matan dibuang ya’ pada ( ومن اتبعن وقل ) dalam surah al-imran.

*dan pada ( ومن اتبعنى وسبحان الله ) dalam surah yusuf dikekalkan ya’ pada tulisan dan bacaannya.

وخص yang kedua pada(اتبعونى) iaitu dibuang ya’ .

*adapun ya’ dikekalkan dalam semua al-quran mempunyai dua tempat iaitu :pertama(فاتبعونى يحببكم الله) didalam surah al-imran.

Kedua pada ayat(فاتبعونى وأطيعوا أمرى) didalam surah taha.

*dan dua lafaz ini dibuang ya’ pada(اتبعون أهدكم) dalam surah al-ghofir,dan pada (واتبعون هذا صراط مستقيم) dalam surah az-zukhruf.

(16) بشر عباد التلاقى والتناد وتق ربون مع تنظرونى غصنها نضرا

*dibuang daripadanya ya’ didalam surah az-zumar(فبشر عباد الذين) dan surah al-ghofir (لينذر يوم التلاق) dan(يوم التناد) dan dalam surah yusuf pada ayat(ولا تقربون) .

*dan pada kalimah(تنظرون) mempunyai tiga tempat iaitu :-

-surah al-a’raf pada(فلا تنظرون)

-surah yunus pada(ولا تنظرون)

-surah hud pada(ثم لا تنظرون)

*makna kalimah : غصنها نضرا : صار له حسن ورونق يقال : نضر وجهه ينضر,اذا صار ذا بهاء ورونق

*dan lafaz pada التلاقى dikekalkan ya’ dan baki mashaf dibuang ya’.

(17) فى النمل آتانى فى صاد عذاب وما لأجل تنوينه كهاد اختصرا

*kalimah :آتانى

*dibuang ya’ pada surah an-naml(فما آتان الله)

*kalimah : عذاب

*dibuang ya’ pada surah as-sod(بل لما يذوقوا عذاب) ,tetapi didalam surah maryam padaآتانى dikekalkan ya’.iaitu(آتانى الكتاب) .

*makna kalimah :وما لأجل تنوينه : أى كل ياء حذفت من اللفظ لأجل تنوين حذفت من الرسم أيضا

(18) وفى المنادى سوى تنزيل آخرها والعنكبوت وخلف الزخرف انتقرا

*kalimah :يا عبادى

*surah al-ankabut (فاتقون يا عبادى الذين ءامنوا)

(يا عبادى الذين ءامنوا ان أرضى واسعة)

*dikekalkan ya’ pada dua tempat didalam al-ankabut.

*dikekalkan juga ya’ pada surah az-zumar iaitu :(يا عبادى الذين أسرفوا)

*ada perbezaan mashaf pada ayat(يا عبادى لاخوف) dalam surah az-zukhruf. Didalam mashaf madani ditulis dengan ya’ dan dalam mashaf Iraqi tidak ditulis dengan ya’.

*makna kalimat : انتقرا : أى خص الخلف بعض المصاحف دون بعض

والانتقار : أن يدعو الرجل قوما دون قوم,وأصله من نقر الطائر الحب,أى التقطه من مكان دون مكان

.

(19) الافهم واحذفوا احدهما كور يا خاطئين والأميين مقتفرا

*pada kalimah(ايلافهم) ditulisالفهم tanpa ya; dan alif.dibuang ya’ padaايلافهم , maka ya’ padaلاءيلاف dikekalkan tulisannya.قوله واحذفوا احداهما كورئيا : apabila berhimpun dua ya’ dan salah satu daripadanya adalah hamzah,dibuang ya’ yang ditulis hamzah.

*ya’ yang ditulis hamzah terbahagi kepada dua bahagian :-

(1) dikhususkan pada satu tempat sahaja iaitu pada surah maryam iaitu

(أثاثا ورئيا).

(2) pada setiap gambaran yang menunjukkan jama’ di antara dua ya’.

Cthnya :(خاطئين –الأميين – خاسئين – متكئين – مستهزئن)

*makna kalimat :مقتفرا : متتبعا

(20) من حى يحي ويستحي كذاك سوى هيىء يهيء وعليين مقتصرا

*kalimah :حي – يحي – يستحي

*ditulis satu ya’pada satu lafaz iaitu :-

- (من حي عن بينه)

- (على أن يحي الموتى)

- (لا يستحي)

*makna kalimat :كذاك : أى مثل ما تقدم

*kalimah :هيىء – يهيء – عليين

*ditulis dua ya’ pada lafaz berikut :-

- (وهيىء لنا من أمرنا رشدا)

- (ويهيء لكم من أمركم مرفقا)

- (وعليين)

*makna kalimat :مقتصرا : بفتح الصاد : أى رسمه بياءين

(21) وذى الضمير كيحييكم وسيئة فى الفرد مع سيئا والسيء اقتصرا

*kalimah :كيحييكم

*dibuang satu ya’ pada kalimahيحيي kepadaيحي ,tetapi apabila disambungkan dengan dhomir,ditulis semula dengan dua ya’.

Iaitu :يحييكم – ويحييها – ويحيينى – وحييتم – وسيئة

*berkata abu ‘amru addani : dikekalkan padaالسيئة itu tanda sabdu. Iaitu dibuang ya’ kedua ditempat hamzah.

(22) هيأ يهيأ مع السيأ بها ألف مع يائها رسم الغازى وقد نكرا

(هيأ ويهيء – والسيء)

*diulang untuk menerangkan apa yang dipindahkan daripada tulisannya.

*assakhawi berkata bahawa abu ‘amru berkata :(وهيء لنا من – ويحيءلكم)–( ومكر السيأ – والمكر السيأ) dalam surah fatir. aku melihat tempat-tempat ini di dalam kitab hijaussunnah ada alif selepas ya’.

*berkata assakhawi lagi bahawa beliau melihat pada tempat tersebut di dalam kitab as-syami sepertimana yang disebut oleh al-ghazi bin qais pada kalimah(هيأ – يهيأ – ومكر السيأ – والمكر السيأ ) semua kalimah tersebut mempunyai alif selepas ya’ pada tempat hamzah.

(23) باية وبآيات العراق بها يا آن عن بعضهم وليس مشتهرا

*kalimah :باية – بآيات

*iaitu ditulis pada sebahagian mashaf iraqiah (بآياته – وبآيات) dijarkan dengan ba’ seperti ayat berikut :(واذا لم تأتهم بآية – لولا يأتينا بآية من ربه

( ان الذين كذبوا بآيتنا – وما نرسل بالآيات ) ditulis dua ya’ di antara alif dan ta’.

Kebanyakan baki mashaf ditulis dengan satu ya’.

*berkata abu ‘amru addani dalam kitab maqna’ beliau menemui sebahagian mashaf Iraqi pada ayat(بآية – وبآيات ) ia berlaku apabila ada ba’ sahaja.

(24) والمنشئت بها باليا بلا ألف وفى الهجاء عن الغازى كذاك يرى

*kalimah :والمنشئت

*didalam surah ar-rahman pada(المنشئت) ditulis dengan ya’ tanpa alif di antara shin dan ta’ dalam mashaf ahli Iraqi.

Iaitu :(المنشيت)

*makna kalimat :وفى الهجاء عن الغازى كذاك يرى : أى كذاك يرى فيما رسمه الغازى بن قيس فى كتابه

*berkata abu ‘amru dalam kitab maqna’ bahawa beliau menemui dalam mashaf Iraq pada kalimah(المنشئات) di dalam surah ar-rahman ditulis dengan ya’ bukan dengan alif.


.nur falihin.

No comments: