15) وخص فى آل عمران من اتبعن وخص فى اتبعونى غيرها سورا
*وخص yang pertama dalam matan dibuang ya’ pada ( ومن اتبعن وقل ) dalam surah al-imran.
*dan pada ( ومن اتبعنى وسبحان الله ) dalam surah yusuf dikekalkan ya’ pada tulisan dan bacaannya.
وخص yang kedua pada(اتبعونى) iaitu dibuang ya’ .
*adapun ya’ dikekalkan dalam semua al-quran mempunyai dua tempat iaitu :pertama(فاتبعونى يحببكم الله) didalam surah al-imran.
Kedua pada ayat(فاتبعونى وأطيعوا أمرى) didalam surah taha.
*dan dua lafaz ini dibuang ya’ pada(اتبعون أهدكم) dalam surah al-ghofir,dan pada (واتبعون هذا صراط مستقيم) dalam surah az-zukhruf.
(16) بشر عباد التلاقى والتناد وتق ربون مع تنظرونى غصنها نضرا
*dibuang daripadanya ya’ didalam surah az-zumar(فبشر عباد الذين) dan surah al-ghofir (لينذر يوم التلاق) dan(يوم التناد) dan dalam surah yusuf pada ayat(ولا تقربون) .
*dan pada kalimah(تنظرون) mempunyai tiga tempat iaitu :-
-surah al-a’raf pada(فلا تنظرون)
-surah yunus pada(ولا تنظرون)
-surah hud pada(ثم لا تنظرون)
*makna kalimah : غصنها نضرا : صار له حسن ورونق يقال : نضر وجهه ينضر,اذا صار ذا بهاء ورونق
*dan lafaz pada التلاقى dikekalkan ya’ dan baki mashaf dibuang ya’.
(17) فى النمل آتانى فى صاد عذاب وما لأجل تنوينه كهاد اختصرا
*kalimah :آتانى
*dibuang ya’ pada surah an-naml(فما آتان الله)
*kalimah : عذاب
*dibuang ya’ pada surah as-sod(بل لما يذوقوا عذاب) ,tetapi didalam surah maryam padaآتانى dikekalkan ya’.iaitu(آتانى الكتاب) .
*makna kalimah :وما لأجل تنوينه : أى كل ياء حذفت من اللفظ لأجل تنوين حذفت من الرسم أيضا
(18) وفى المنادى سوى تنزيل آخرها والعنكبوت وخلف الزخرف انتقرا
*kalimah :يا عبادى
*surah al-ankabut (فاتقون يا عبادى الذين ءامنوا)
(يا عبادى الذين ءامنوا ان أرضى واسعة)
*dikekalkan ya’ pada dua tempat didalam al-ankabut.
*dikekalkan juga ya’ pada surah az-zumar iaitu :(يا عبادى الذين أسرفوا)
*ada perbezaan mashaf pada ayat(يا عبادى لاخوف) dalam surah az-zukhruf. Didalam mashaf madani ditulis dengan ya’ dan dalam mashaf Iraqi tidak ditulis dengan ya’.
*makna kalimat : انتقرا : أى خص الخلف بعض المصاحف دون بعض
والانتقار : أن يدعو الرجل قوما دون قوم,وأصله من نقر الطائر الحب,أى التقطه من مكان دون مكان
.
(19) الافهم واحذفوا احدهما كور يا خاطئين والأميين مقتفرا
*pada kalimah(ايلافهم) ditulisالفهم tanpa ya; dan alif.dibuang ya’ padaايلافهم , maka ya’ padaلاءيلاف dikekalkan tulisannya.قوله واحذفوا احداهما كورئيا : apabila berhimpun dua ya’ dan salah satu daripadanya adalah hamzah,dibuang ya’ yang ditulis hamzah.
*ya’ yang ditulis hamzah terbahagi kepada dua bahagian :-
(1) dikhususkan pada satu tempat sahaja iaitu pada surah maryam iaitu
(أثاثا ورئيا).
(2) pada setiap gambaran yang menunjukkan jama’ di antara dua ya’.
Cthnya :(خاطئين –الأميين – خاسئين – متكئين – مستهزئن)
*makna kalimat :مقتفرا : متتبعا
(20) من حى يحي ويستحي كذاك سوى هيىء يهيء وعليين مقتصرا
*kalimah :حي – يحي – يستحي
*ditulis satu ya’pada satu lafaz iaitu :-
- (من حي عن بينه)
- (على أن يحي الموتى)
- (لا يستحي)
*makna kalimat :كذاك : أى مثل ما تقدم
*kalimah :هيىء – يهيء – عليين
*ditulis dua ya’ pada lafaz berikut :-
- (وهيىء لنا من أمرنا رشدا)
- (ويهيء لكم من أمركم مرفقا)
- (وعليين)
*makna kalimat :مقتصرا : بفتح الصاد : أى رسمه بياءين
(21) وذى الضمير كيحييكم وسيئة فى الفرد مع سيئا والسيء اقتصرا
*kalimah :كيحييكم
*dibuang satu ya’ pada kalimahيحيي kepadaيحي ,tetapi apabila disambungkan dengan dhomir,ditulis semula dengan dua ya’.
Iaitu :يحييكم – ويحييها – ويحيينى – وحييتم – وسيئة
*berkata abu ‘amru addani : dikekalkan padaالسيئة itu tanda sabdu. Iaitu dibuang ya’ kedua ditempat hamzah.
(22) هيأ يهيأ مع السيأ بها ألف مع يائها رسم الغازى وقد نكرا
(هيأ ويهيء – والسيء)
*diulang untuk menerangkan apa yang dipindahkan daripada tulisannya.
*assakhawi berkata bahawa abu ‘amru berkata :(وهيء لنا من – ويحيءلكم)–( ومكر السيأ – والمكر السيأ) dalam surah fatir. aku melihat tempat-tempat ini di dalam kitab hijaussunnah ada alif selepas ya’.
*berkata assakhawi lagi bahawa beliau melihat pada tempat tersebut di dalam kitab as-syami sepertimana yang disebut oleh al-ghazi bin qais pada kalimah(هيأ – يهيأ – ومكر السيأ – والمكر السيأ ) semua kalimah tersebut mempunyai alif selepas ya’ pada tempat hamzah.
(23) باية وبآيات العراق بها يا آن عن بعضهم وليس مشتهرا
*kalimah :باية – بآيات
*iaitu ditulis pada sebahagian mashaf iraqiah (بآياته – وبآيات) dijarkan dengan ba’ seperti ayat berikut :(واذا لم تأتهم بآية – لولا يأتينا بآية من ربه
( ان الذين كذبوا بآيتنا – وما نرسل بالآيات ) ditulis dua ya’ di antara alif dan ta’.
Kebanyakan baki mashaf ditulis dengan satu ya’.
*berkata abu ‘amru addani dalam kitab maqna’ beliau menemui sebahagian mashaf Iraqi pada ayat(بآية – وبآيات ) ia berlaku apabila ada ba’ sahaja.
(24) والمنشئت بها باليا بلا ألف وفى الهجاء عن الغازى كذاك يرى
*kalimah :والمنشئت
*didalam surah ar-rahman pada(المنشئت) ditulis dengan ya’ tanpa alif di antara shin dan ta’ dalam mashaf ahli Iraqi.
Iaitu :(المنشيت)
*makna kalimat :وفى الهجاء عن الغازى كذاك يرى : أى كذاك يرى فيما رسمه الغازى بن قيس فى كتابه
*berkata abu ‘amru dalam kitab maqna’ bahawa beliau menemui dalam mashaf Iraq pada kalimah(المنشئات) di dalam surah ar-rahman ditulis dengan ya’ bukan dengan alif.
.nur falihin.
No comments:
Post a Comment