assalamualaikum (: jom belajar dan tahu ilmu rasm al-quran! kalau minat, follow je. dan time kasih susah-susah tekan-tekan carik dan jumpe sampai sini. ^__^

BAB 7 . bait 12-22 .


أنبؤا مع شفعؤا مع دعؤا بغا فر نشؤا بهود وحده شهرا 12)

Ditulis dengan wau dan alif dalam keadaan berikut:

Dalam surah Al An’am dan Assyuara’ ما كانوا) أنباؤا(

Dalam surah Ar Rum (من شركائهم شفعاؤا)

Dalam surah Ghafir ( (وما دعاؤا الكافرين

Dalam surah Hud ( أموالنا ما نشاؤا فى (

وقوله شهرا: أى شهر هذا الرسم وحده دون غيره فى الأحرف المذكورة.

جزآؤا حشر وشورى والعقود معا فى الأولين ووالى خلفه الزمرا 13)

Huruf hamzah ditulis dengan wau dan alif selepasnya. Contohnya:

Dalam awal surah Al U’qud dan surah Al Maidah :

( (وذلك جزاؤا الظالمين – إنما جزاؤا الذين يحاربون

ووالى خلفه الزمرا: أى تبع خلف جزاؤا الزمر.

طه عراق ومعها كهفها نبؤا سوى براءة قل والعلمؤا عرى 14)

Dalam mushaf ahli I’raq huruf hamzah ditulis dengan wau dan alif selepasnya.

Contoh-contohnya seperti di bawah:

Dalam surah Toha ( (وذلك جزاؤا من تزكى

Dalam surah Al Kahfi ( فله جزاؤا الحسنى)

Dalam semua tempat dalam Al Quran:

(ألم يأتكم نبؤا الذين – قل هو نبؤا عظيم )

Dalam surah At Taubah dengan ba’ dan alif ( الذين من قبلهم نبأ (

Dalam surah Al Fatir ditulis wau dan alif selepasnya ( عباده العلماؤا من (

وقوله عرا: جمع عورة.

15) ومع ثلاث الملا فى النمل أول ما فى المؤمنين فتمت أربعا زهرا

Huruf hamzah ditulis dengan wau dan alif selepasnya. Contohnya:

Dalam surah Al Mu’minun ( الملؤا فقال (

3 tempat dalam surah An Naml :

(يأيها الملؤا إنى ألقى إلي كتاب كريم – ويأيها الملؤا أفتونى – ويأيها المؤا أيكم )

زهرا: جمع أزهر أى مضيئة واضحة.

16) وتفتأ مع يتفيا والبلاء وقل تظمأ مع أتوكا يبدأ انتشرا

Dibaca dengan wau dan alif selepasnya dalam:

Surah Yusuf : ( تذكر تفتؤا (

Surah An Nahl : ( ظلاله يتفيؤا (

Surah As Sofat : ((لهو البلاؤا المبين

Surah Ad Dukhan : (بلاؤا مبين )

Surah Toha : ( (لا تظمؤاوأتوكؤا عليها

Dan kalimah ( الخلقيبدؤا ( dimana saja di dalam Al Quran.

وقوله انتشرا : أى شاع.

17) يدرأ مع علماء يعبأ الضعفا ء وقل بلاء مبين بالغا وطرا

Dalam Surah An Nur ( عنها العذاب ويدرؤا (

Dalam Surah Assyuara’ ( بنى إسرائيل علماؤا (dan pada wajah kedua.

Dalam Surah Al Furqan ( قل ما يعبؤا بكم ربى )

Kalimah ( (الضعفاء dimana sahaja dalam Al Quran.

Dalam Surah Ad Dukhan ( (وآتيناهم من الآيات ما فيه بلاؤا مبين

ومعنى وطرا : مرادا أى بلغ مراده.

18) وفيكم شركاء أم لهم شركا شورى وابناء فيه الخلف قد خطرا

Terdapat ikhtilaf dengan membaca wau dan alif selepasnya dan membaca dengan tanpa wau dalam Al-Quran. Contoh-contohnya seperti di bawah:

Dalam surah Al An’am (الذين زعمتم أنهم فيكم شركاؤا )

Dalam surah Assyura ( (أم لهم شركاؤا شرعوا لهم من الدين

Dalam surah Al-Maidah (نحن أبناؤا الله وأحياؤه)

وقوله قد خطرا : يقال خطر الرجل : اذا عظم وصار ذا قدر.

19) وفى ينبؤا الانسان الخلاف ينشؤا وفى مقنع بالواو مستطرا

Terdapat ikhtilaf pada sesetengah mushaf samada dengan membaca dengan wau dan alif selepasnya dan membacanya tanpa wau tetapi alif.

Menurut Abu ‘Amru dalam kitab Muqni’ dibaca dengan wau dan alif pada kesemua tempat.

Menurut Muhammad bin Isa dalam kitabnya ahli kufah membaca dengan wau sebelum alif manakala ahli madinah dengan membuang alif. Ayat-ayatnya seperti di bawah :

Dalam surah Al- Qiyamah ( الإنسان يومئذ ينبؤا (

Dalam surah Az-Zukhruf ( (أو من ينشؤا فى الحلية

20) وبعد را برآؤا الواو مع ألف ولؤلؤا قد مضى فى الباب معتصر

Semua mushaf sepakat dengan menulis huruf wau selepas ra’ dan alif selepas wau pada ayat:

(إنا برآؤا متكم ) dalam surah Al-Mumtahanah.

وقوله ولؤلوا : إنه معتصرا لهذا الباب يعنى في زيادة الألف بعد الواو, وقد سبق ذكرها.

اوالمعتصرا : الملجأ, يقال اعتصرت به : اذا التجأت اليه.

21) ومع ضمير جميع أولياء بلا واو ولا ياء فى مخفوضه كثرا

Menurut Abu Amru huruf hamzah akan dibaca baris fathah jika sebelumnya alif, dibaca dengan baris dhommah jika sebelumnya huruf wau dan dibaca dengan baris kasrah jika sebelumnya huruf ya’. Pendapat النظيم membaca kalimah أولياء tanpa wau.Banyak terdapat dalam mushaf ahli I’raq yang dibaca tanpa wau dan ya, contohnya:

Dalam surah Al- Baqarah ( الطاغوتأولياؤهم (

Dalam surah Al-An’am ( أولياؤهموقال (

Dalam surah Al-Ahzab ( أوليائكم معروفا إلى )

Dalam surah Fussilat ( أولياءكمنحن(

ولا ياء فى مخفوضة كثرا : وأشار بقوله : كثرا الى قول أبى عمرو : فى أكثر مصاف أهل العراق.

22) وقيل ان أولياؤه وفى ألف البناء فى الكل حذف ثابت جدرا

Huruf wau dibuang dalam Surah Al Anfal (ان أولياؤه الا المتقون) dan pembuangan huruf ini tidak disepakati oleh semua mashaf.

فى الكل : أى فى كل الألفاظ وفى كل المصاحف.

وقوله جدرا : الرواية بالجيم مضمومة بعدها دال مهملة جمع جدير.








.nur diyana .

No comments: