assalamualaikum (: jom belajar dan tahu ilmu rasm al-quran! kalau minat, follow je. dan time kasih susah-susah tekan-tekan carik dan jumpe sampai sini. ^__^

BAB 9 . penulisan ya' yg ditulis sebagai huruf wau .


*Iaitu huruf-huruf yang berada di hujung yang mempunyai ‘ya’ dan ‘wau’.

) والياء فى ألف عن ياء انقلبت مع الضمير ومن دون الضمير ترى1

Ø Kata Pengarang : Semua imam bersepakat menulis dengan ‘ya’ samada berhubung dengan ‘domir’ atau tidak berhubung dengan ‘domir’.

2) سوى عصانى تولاه طغا ومعا أقصا والأقصا وسيما الفتح مشتهرا

Surah Ibrahim =(ومن عصانى)

Surah Hajj = (تولاه )

Surah Qosas = (أقصا المدينه)

Surah Israk’ = (والأقصى)

Surah Yassin = (سيماهم فى وجوههم)

Ø Kata Pengarang : Semua imam menulis dengan ‘ya’ tetapi ditukar dan ditulis ‘alif’.

3) وغير ما بعدياء خوف جمعهما لكن يحي وسقييها بها حبرا

Ø Kata Pengarang : Setengah imam ada menulis dengan ‘ya’ dan setengah imam lagi menulis dengan ‘alif’.

Contohnya : (العليا – والدنيا – والرؤيا – ورؤياك – ورؤياى – والحوايا )

Ø Berkata Abu Amru : Ditulis dengan ‘ya’ pada dua tempat. (وسقييها)

Contohnya : (يايحي خذ الكتب – وعيسى – ويحيى من حى – ولايحيى )

Ø Berkata Abu Amru : Setengah mashaf Madani dan banyak mashaf Khufi dan Al-Basri menulis dengan satu ‘ya’ (وسقياها )

*حبرا : أى كثب هذان بالياء على مراد الامالة.

*معنى حبرا أى كتب : والمحبرة

4) كلتا وتترا جميعا فيهما ألف وفى يقولون نخشى الخلف قد ذكرا

Ø Kata Pengarang: Semua mashaf menulis dengan ‘alif’.

Contohnya : (كلتا الجنتين – ورسلنا تترا )

Ø Berkata Muhammad bin Isa bersama @ dari Nasir : Setengah mashaf menulis dengan ‘alif’ dan setengah mashaf menulis dengan ‘ya’.

Contohnya : (نخشى أن تصيبنا داءرة )

*معنى قوله: قد ذكرا

5) وبعد ياء خطايا حذفهم ألفا وقبل أكثرهم بالحذف قد كثرا

Ø Kata Pengarang : Semua imam membuang ‘alif’ selepas ‘ya’.

Contohnya : (خطاينا – وخطايكم – وخطاياهم )

Ø Berkata Abu Amru = Dibuang ‘alif’ selepas ‘tha’ pada setengah mashaf.

* معنى قوله قد كثرا : أى غلب بالكثرة

6) بالياتقاة وفى تقاتة ألف ال عراق واختلفوا فى حذفها زبرا

Ø Kata Pengarang : Semua imam menulis ( منهم تقية ) pada surah Al-Imran dan ditulis dengan ‘ya’

serta ada khilaf mashaf Al-Iraq pada kalimah (حق تقاته ) setengahnya dikekalkan ‘alif’ dan setengahnya membuang ‘alif’.

* زبرا : جمع زبوربمعنى مزبور أى مكتوب فى مصاحتهم

7) يا ويلتى أسفى حتى على والى أنى عسى وبلى يا حسرتى زبرا

Ø Berkata Abu Amru : Semua mashaf menulis ‘ya’ pada (حتى - على - والى )

Ø Kata Pengarang : Dan demikian ditulis dengan ‘ya’

( يا ويلتى – وأسفى – وياحسرتى – ومتى – وعسى – وأنى)

*ومعنى زبرا : كتب

8) جاءتهم رسلهم وجاء أمر وللر رجال رسم أبى ياءها شهرا

Ø Kata Pengarang : Ditulis mashaf Abi bin Ka’ab (وللرجال عليهن درجة ) pada surah Baqarah dan Surah Hud (لما جاء أمر ربك) dengan ‘ya’ ditempat ‘alif’.

Ø Kata Pengarang: (جاءتهم رسلهم بالبينات فردوا ) ditulis dengan ‘ya’ selepas ‘jim’ dan ‘alif’.



.asma norshaidi.

No comments: