*Iaitu huruf-huruf yang berada di hujung yang mempunyai ‘ya’ dan ‘wau’.
) والياء فى ألف عن ياء انقلبت مع الضمير ومن دون الضمير ترى1
Ø Kata Pengarang : Semua imam bersepakat menulis dengan ‘ya’ samada berhubung dengan ‘domir’ atau tidak berhubung dengan ‘domir’.
2) سوى عصانى تولاه طغا ومعا أقصا والأقصا وسيما الفتح مشتهرا
Surah Ibrahim =(ومن عصانى)
Surah Hajj = (تولاه )
Surah Qosas = (أقصا المدينه)
Surah Israk’ = (والأقصى)
Surah Yassin = (سيماهم فى وجوههم)
Ø Kata Pengarang : Semua imam menulis dengan ‘ya’ tetapi ditukar dan ditulis ‘alif’.
3) وغير ما بعدياء خوف جمعهما لكن يحي وسقييها بها حبرا
Ø Kata Pengarang : Setengah imam ada menulis dengan ‘ya’ dan setengah imam lagi menulis dengan ‘alif’.
Contohnya : (العليا – والدنيا – والرؤيا – ورؤياك – ورؤياى – والحوايا )
Ø Berkata Abu Amru : Ditulis dengan ‘ya’ pada dua tempat. (وسقييها)
Contohnya : (يايحي خذ الكتب – وعيسى – ويحيى من حى – ولايحيى )
Ø Berkata Abu Amru : Setengah mashaf Madani dan banyak mashaf Khufi dan Al-Basri menulis dengan satu ‘ya’ (وسقياها )
*حبرا : أى كثب هذان بالياء على مراد الامالة.
*معنى حبرا أى كتب : والمحبرة
4) كلتا وتترا جميعا فيهما ألف وفى يقولون نخشى الخلف قد ذكرا
Ø Kata Pengarang: Semua mashaf menulis dengan ‘alif’.
Contohnya : (كلتا الجنتين – ورسلنا تترا )
Ø Berkata Muhammad bin Isa bersama @ dari Nasir : Setengah mashaf menulis dengan ‘alif’ dan setengah mashaf menulis dengan ‘ya’.
Contohnya : (نخشى أن تصيبنا داءرة )
*معنى قوله: قد ذكرا
5) وبعد ياء خطايا حذفهم ألفا وقبل أكثرهم بالحذف قد كثرا
Ø Kata Pengarang : Semua imam membuang ‘alif’ selepas ‘ya’.
Contohnya : (خطاينا – وخطايكم – وخطاياهم )
Ø Berkata Abu Amru = Dibuang ‘alif’ selepas ‘tha’ pada setengah mashaf.
* معنى قوله قد كثرا : أى غلب بالكثرة
6) بالياتقاة وفى تقاتة ألف ال عراق واختلفوا فى حذفها زبرا
Ø Kata Pengarang : Semua imam menulis ( منهم تقية ) pada surah Al-Imran dan ditulis dengan ‘ya’
serta ada khilaf mashaf Al-Iraq pada kalimah (حق تقاته ) setengahnya dikekalkan ‘alif’ dan setengahnya membuang ‘alif’.
* زبرا : جمع زبوربمعنى مزبور أى مكتوب فى مصاحتهم
7) يا ويلتى أسفى حتى على والى أنى عسى وبلى يا حسرتى زبرا
Ø Berkata Abu Amru : Semua mashaf menulis ‘ya’ pada (حتى - على - والى )
Ø Kata Pengarang : Dan demikian ditulis dengan ‘ya’
( يا ويلتى – وأسفى – وياحسرتى – ومتى – وعسى – وأنى)
*ومعنى زبرا : كتب
8) جاءتهم رسلهم وجاء أمر وللر رجال رسم أبى ياءها شهرا
Ø Kata Pengarang : Ditulis mashaf Abi bin Ka’ab (وللرجال عليهن درجة ) pada surah Baqarah dan Surah Hud (لما جاء أمر ربك) dengan ‘ya’ ditempat ‘alif’.
Ø Kata Pengarang: (جاءتهم رسلهم بالبينات فردوا ) ditulis dengan ‘ya’ selepas ‘jim’ dan ‘alif’.
.asma norshaidi.
No comments:
Post a Comment